Tai Chi & Qigong

De Tai Chi en Qigong lessen vinden woensdag plaats. Zie het rooster voor het volledige overzicht.

Wat is Tai Chi?

Tai Chi, ook bekend als Taiji en Taijiquan, is gebaseerd op de principes uit het taoïsme, zoals yin en yang en de Tao Te Ching. Tai Chi wordt zowel als vechtsport en interne kunst beoefend door de gezondheidsvoordelen. De term “Taichi” verwijst naar een filosofie van de krachten van yin en yang, welke zijn gerelateerd aan de bewegingen.

Hoewel Tai Chi oorspronkelijk bedoeld was als vechtkunst, wordt Tai Chi ook beoefend om een langere levensduur te bereiken, om demonstratiewedstrijden te houden en om concurrerend te “worstelen” in de vorm van handen duwen (tui shou).

Tegenwoordig is iedereen bekend met Tai Chi en heeft Tai Chi zich overal ter wereld verspreid. De meeste moderne stijlen van Tai Chi volgen hun ontwikkeling naar minstens één van de vijf traditionele scholen. Dit zijn de stijlen Chen, Yang, Wu (Hao), Wu en Sun. Belangrijk om te weten is dat alle Tai Chi stijlen hun historische oorsprong hebben van de Chen Village.

Er zijn veel medische rapporten die de voordelen van Tai Chi benoemen. Zo zei The Harvard Medical Journai Tai Chi: “Tai Chi is vaak beschreven als ‘meditatie in beweging’, maar het kan beter beschreven worden als ‘medicatie in beweging’. Er ontstaat steeds meer bewijs dat deze mind-body practice verschillende ziekten weet te voorkomen of zelfs weet te genezen. Je kunt altijd beginnen met Tai Chi, ook als je niet in topvorm bent of gezondheidsproblemen hebt”.

Tai Chi stijl van Guan Yu Martial Arts Academy

Wij beginnen met de meest voorkomende stijl en dat is Yang. In een later stadium zal ook de Chen stijl beoefend worden en Shaolin Rou Quan.

Wat is Qigong?

Qigong, ook bekend als Chi Kung en Chi Gung, is een systeem van gecoördineerde lichaamshoudingen, ademhaling, meditatie en bewegingen. Qigong wordt gebruikt om gezondheid, martial arts en spiritualiteit te verbeteren. Qigong is als het ware bewegende meditatie en heeft zijn afkomst vanuit de Chinese filosofie en martial arts. De beoefenaar moet zich concentreren op het langzaam bewegen door een routine van verschillende houdingen. Elke houding wordt een paar ademhalingen volgehouden. Traditioneel wordt Qigong gezien als een oefening om levensenergie (qi) in evenwicht te brengen, waardoor Qigong een belangrijk aspect is van kung fu. In 2003 heeft de Chinese Health Qigong Association officieel vier vormen erkend. De focus ligt voornamelijk op:

Ba Duan Jin 八段錦 (Eight Pieces of Brocade)

De Ba Duan Jin is onderverdeeld in acht aparte oefeningen. Iedere oefening is voor een andere fysieke stippellijn en bevat van oudsher zowel een staande als zittende reeks van acht houdingen. Tegenwoordig is de staande versie het meest toegepast.

Tai Chi lesopzet

De gemiddelde groepsles is als volgt opgebouwd:

  • 15 minuten warming-up
  • 20 minuten basic-skills
  • 15 minuten werken aan een vorm
  • 10 minuten Qigong

Enthousiast geworden? Neem contact met ons op voor een proefles.

Tai Chi lopen voor achteruit