In moeilijke tijden kunnen we naar buiten kijken voor oplossingen of naar binnen gaan voor antwoorden. Nu de besmettingsgraad van Covid-19 met de seconde stijgt, vraag je je misschien af of er een manier is om ons perspectief te veranderen om wat licht te werpen in de chaos.
A philosophy, a Religion, and a Way of Life door You-Sheng Li
Drie mannen steken hun vingers in een pot azijn en proeven het. De eerste man reageert met een zuur gezicht, de tweede man reageert met een bitter gezicht en de derde man reageert met een zoet gezicht. De drie mannen zijn respectievelijk Confucius, Boeddha en Lao Tzu. De uitdrukking van elke man vertegenwoordigt de houding van zijn religie. Het confucianisme ziet het leven als zuur, wanhopig op zoek naar regels en orde; Het boeddhisme ziet het leven als bitter, gevuld met cyclisch lijden; en het taoïsme beschouwt het leven als fundamenteel goed in zijn natuurlijke staat.
Taoïsme komt voort uit het concept dat Tao de oorspronkelijke creatieve kracht is, en deze kracht is de onderliggende, structurerende kracht die heerst in alles en elke ruimte in het universum. Omdat hij de natuur van dichtbij observeert, is het geheim van het leven van een taoïst niet om tegen de natuur in te gaan, maar om te ontspannen en stroomafwaarts te stromen, waardoor de dingen zich op natuurlijke wijze kunnen ontvouwen. Je zou kunnen zeggen dat dit de ‘gekoelde’ filosofie is in vergelijking met andere filosofieën zoals het boeddhisme en het confucianisme.
De uitdrukking ‘met de stroming meegaan’ komt letterlijk rechtstreeks van het taoïsme. Maar hoe kan de mensheid in tijden van crisis gewoon met de stroom meegaan, vooral als ons leven op het spel staat? In zekere zin zouden we een wereldwijde pandemie als een onnatuurlijke gebeurtenis beschouwen.
Een taoïst zou dezelfde pandemie zien als onderdeel van het kosmische spel van de tao in het spectrum van oneindige ruimtetijd.
Van de Tao Te Ching:
Wil je de wereld verbeteren?
Ik denk niet dat het kan.
De wereld is heilig.
Het kan niet worden verbeterd.
Als je ermee knoeit, verpest je het.
Als je het als een object behandelt, verlies je het.
Er is een tijd om voorop te lopen,
Een tijd om achter te blijven;
Een tijd om in beweging te zijn,
Een tijd om te rusten;
Een tijd om krachtig te zijn,
Een tijd om uitgeput te raken;
Een tijd om veilig te zijn,
Een tijd om in gevaar te zijn.
De Meester ziet de dingen zoals ze zijn,
Zonder ze te proberen te beheersen.
Ze laat ze hun eigen gang gaan,
En bevindt zich in het midden van de cirkel.
Door de geschiedenis heen werkt het leven zelden wanneer we proberen te begrijpen en te manipuleren. Een gelukkig leven is gemakkelijk te bereiken wanneer men de dingen kan zien zoals ze zijn, zonder ze te proberen te beheersen. Een taoïst zou de onvermijdelijke ondergang van de beschaving erkennen als onderdeel van een groter geheel. In zekere zin is hier niets permanent; de val van de ene beschaving is de opkomst van een andere.
Wu Wei – actie zonder actie
Hoe hectisch we ook zouden kunnen zijn als reactie op Covid-19: reisplannen wijzigen, voedsel inslaan en ons dagelijkse schema herschikken, een taoïst hanteert een van zijn belangrijkste principes: Wu Wei, wat ‘actie zonder actie‘ betekent.
Vaak verkeerd begrepen als onverschilligheid of passiviteit, moedigt Wu Wei ons aan om langs de tumultueuze stromen te stromen en de juiste actie spontaan te laten ontstaan.
Zoals het bekende gezegde luidt: “als je plannen maakt, lacht God.” Of iemand nu een taoïst wordt of niet, het is voldoende om te zeggen dat mensen hun plannen zelden waarmaken zoals ze willen. In zekere zin is de zorgeloze kijk op het leven van een taoïst in tegenspraak met onze behoefte aan veiligheid en zekerheid. Het doormaken van een grote wereldwijde crisis is niet anders dan het doorlopen van de seizoenen; uiteindelijk komt het einde en komt er een nieuw begin.
Yin en Yang
Een ander belangrijk principe van het taoïsme zijn de Yin Yang-strijdkrachten. Over het algemeen denken we in absolute termen; zoals goed en slecht, donker en licht, wenselijk en ongewenst. Terwijl de Yin en Yang energie tegenover elkaar staan, zijn ze in geen geval absoluut. Het wereldberoemde Yin Yang-symbool stelt de twee onafscheidelijke krachten in perfecte staat voor. Wat in de ene omstandigheid Yin is, kan in een andere omstandigheid Yang zijn.
Zo is lauw water Yang tot koud water, maar Yin tot heet water.
Een wereldwijde pandemie is schadelijk voor ons financiële en gezondheidstraject, maar een verhulde zegen als afname van de opwarming van de aarde als gevolg van de vermindering van de vervuiling door fabrieken en toerisme.
De drie juwelen
Het is verfrissend om de wereldwijde crisis vanuit een taoïstisch perspectief te zien. Voor de meesten van ons zijn we vanaf de geboorte geconditioneerd om het leven te zien als iets dat we moeten beheersen en manipuleren om te bereiken wat we willen. Voor de oude wijzen zou onze levenswijze waarschijnlijk onwetend en dwaas zijn geweest. Als laatste boodschap schetste Lao Tzu ooit wat hij de Drie Juwelen noemt: drie kwaliteiten van de geest die essentieel zijn voor een harmonieus leven.
Deze drie juwelen zijn compassie, eenvoud en nederigheid
Met mededogen kun je anderen helpen.
Met eenvoud ben je tevreden met het weinige dat je hebt
Met nederigheid durf je niet aan de voorkant van de wereld te staan en wacht je tot de tijd dat je volledig rijp genoeg bent
Tegen het advies gaan voor de huidige pandemie zou hoogstwaarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Neem deze tijd als een natuurkracht om thuis te blijven, uit te rusten en bij familie te zijn.
Onthoud de Drie Juwelen: je medeleven met anderen overtreft je verlangen om erop uit te trekken en je dagelijkse leven te hervatten; door simpelweg te leven, ben je tevreden met hoeveel of weinig je hebt; en met nederigheid zult je een integer leven leiden.