Voordelen van Yin Yoga

voordelen yin yoga

De waarheid is dat de meeste mensen Yin Yoga in eerste instantie niet leuk vinden. Juist de dingen die het zo effectief en belangrijk maken (de traagheid, stilte en stilte) kunnen erg triggerend zijn.

Veel van de voordelen die ik met je deel, vallen in meer dan één categorie, maar voor het gemak zijn ze verdeeld in fysieke, emotionele en mentale voordelen.

Fysieke voordelen

Eén van de grootste fysieke voordelen van Yin Yoga is ook wat het onderscheidt van andere stijlen van yoga: in Yin Yoga krijg je veel aandacht en goede stress op je bindweefsel. Dit verbetert het bewegingsbereik, helpt gewrichten sterker te maken en biedt je meer flexibiliteit. Het versterkt ook het bindweefsel, dat vooral goed is voor de wat oudere mensen om gewrichten mobiel en hopelijk pijnvrij te houden.

Yin Yoga is ook uitstekend voor het openen van de heupen, vooral als je veel aan een bureau zit of of veel staat voor je werk. Yin Yoga helpt bij het verlichten van lage rugpijn en spanning in de benen, nek en schouders.

Omdat Yin Yoga is ontworpen om zonder naalden in de meridianen te duiken, wordt Yin Yoga soms ‘de acupunctuur van yoga’ genoemd. En omdat het gebaseerd is op de meridianen van de Chinese geneeskunde, helpt het ook de organen. Zoals met alle vormen van yoga, kan Yin Yoga de spijsvertering verbeteren en zorgen voor meer energie. Yin Yoga kalmeert ook het zenuwstelsel.

Het is belangrijk te erkennen dat Yin Yoga je alleen flexibeler maakt als jij je aan de drie principes van je grens opzoeken, stil zijn en de pose vasthouden houdt.

  • Als je jouw grens niet opzoekt, zul je het weefsel niet genoeg benadrukken om de flexibiliteit te vergroten.
  • Als je de houdingen niet lang genoeg vasthoudt, heeft je bindweefsel niet de tijd die het nodig heeft om te versterken en te openen.
  • En als je niet stil bent, zullen jouw spieren zich samentrekken en steeds weer loslaten, waardoor het werk ongedaan wordt gemaakt.

Zoals elke oefening moet Yin Yoga ook regelmatig worden gedaan. Het kost tijd, toewijding en het vinden van die sweet spot om de voordelen te plukken.

Emotionele voordelen

Het is heel gebruikelijk dat emoties opborrelen in elke yogales. Het is soms zelfs nog intenser in een Yin Yogales! In een Vinyasa-les kun je vaak gewoon overstappen op een andere houding als er iets naar boven komt, maar in Yin Yoga, waar we lange tijd poses vasthouden, ben je er gewoon met jezelf en de emotie. Er is nergens waar je naartoe kunt gaan en er is niets anders te doen dan stil te zijn en te observeren. Hierdoor is Yin Yoga een prachtige gelegenheid om emoties te verwerken.

Als je merkt dat je een emotionele ontlading hebt in een pose, kijk dan of je erbij stil kunt staan. Probeer het niet tegen te houden of jezelf af te leiden. Het opmerken, toestaan ​​en loslaten zijn stappen naar genezing. Let op je reactie; wil je wegrennen of negeren, of voel je je gedwongen om het lichaam te gaan bewegen? Let op en blijf erbij. Je kunt een buitengewone hoeveelheid emotionele spanning in deze houdingen ervaren en misschien wel verwerken. Als het te intens wordt en je moet opstaan, een slok water moet drinken of je neus moet snuiten, houd daar dan rekening mee. Doe wat je nodig hebt om jezelf te aarden. En ga dan, als je kunt, terug naar de oefening. Ik vind het niet erg en ik vang je op. Ik ben er voor je. Je bent niet alleen. Als je niet merkt dat je een emotionele ontlading hebt, is dat ook prima! Je doet het niet ‘verkeerd’. Wat je ervaring ook is, je doet het goed zolang je je grens opzoekt, stil bent en de pose vasthoudt.

Mentale voordelen

Yin Yoga is van nature introspectief. Het brengt de yang-aard van onze geest in evenwicht, waardoor we gestrest en grillig kunnen worden.

Yin Yoga biedt een plaats waar we kunnen leren minder aandacht te schenken aan lawaai en geklets en in plaats daarvan gewoon zijn. In Yin Yoga brengen we veel tijd met onszelf door, meestal in stilte of met zeer zachte muziek, die ruimte creëert voor meditatieve toestanden. Deze helpen stress en angst te verminderen en innerlijke rust en vreugde te vergroten.

Hierom is Yin Yoga geweldig voor iedereen die gestrest is, angstig is of een drukke geest heeft. Het is heel gebruikelijk om in een pose te komen in Yin Yoga en dan de geest te laten afsplitsen om een ​​gesprek opnieuw af te spelen of een takenlijst te maken. Wanneer dit gebeurt, is dat goed! Het overkomt iedereen, hoe ervaren we ook zijn in onze yoga. Het kalmeren van de geest of het bereiken van een meditatieve staat, is niet een doel dat we een keer bereiken en dan klaar zijn. Het is altijd vloeiend en het is altijd iets waar we steeds weer op terugkomen.

Probeer geen waarde te hechten aan deze schommelingen van de geest. Het ergste wat we kunnen doen, is oordelen: “ik ben dom, dit is dom, ik haat Yin Yoga, deze les is dom“.

Als je dit merkt, doe dan je best om van die gedachten af ​​te stappen en gewoon te observeren. Probeer jezelf vooral niet in een verkeerde meditatieve staat te dwingen! Kijk in plaats daarvan of je jezelf kunt toestaan ​​om precies te zijn hoe je bent, wat dat ook is. Kijk en adem. Zelfs als jouw gedachten alle kanten opgaan, maak je dan geen zorgen. Je krijgt nog steeds alle voordelen van de Yin Yoga les.

Soms gebeurt er gewoon teveel in de geest om meteen tot rust te komen en in een meditatieve staat te komen. De meesten van ons hebben een tussenfase nodig. Gun jezelf wat tijd om in te zinken, zelfs als je de hele les nodig hebt. En als je er nooit komt, als je helemaal gestrest of in paniek bent en er niet uit lijkt te komen, is dat ook goed! Nogmaals, dit overkomt iedereen.

Yoga is een veilige plek voor het dagelijks leven, een plek waar je gewoon jezelf kunt zijn zonder alles (of jezelf) constant te proberen te veranderen. Trek je bewustzijn terug naar de sensaties van de adem of de sensaties in het lichaam. Beide zullen je terug in het nu aarden.

Omdat Yin Yoga ons helpt mediterende ervaringen te krijgen, is het ook een geweldige manier om mensen te helpen om meer “formele” meditatie te gebruiken.

Voor degenen die moeite hebben om een ​​meditatie op gang te krijgen, kan Yin Yoga helpen. Je kunt mediteren vóór de oefening, na de oefening, of de oefening zelf gebruiken als een (soort) bewegende meditatie. Yin Yoga heeft geen dogma over hoe het moet worden gebruikt – met andere woorden, Yin Yoga is zelf flexibel 🙂 ! Interpreteer het zoals het voor jou werkt in jouw lichaam en leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *